FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/02/2023

Vad händer om man glömmer berätta allt under polisförhör?

Hej! Det skedde en stöld i butiken jag jobbar i. Kameraövervakning + flera vittnen finns. Polisen förhörde mig då det var jag som först uppmärksammade tjuven och därav valde att ringa vakten. Men jag kom på att jag glömde berätta en sak i förhöret. Är helt säker på att något av de andra vittnet berättade om den detaljen, men jag glömde helt enkelt av att berätta den detaljen. Det är ingen ”viktig” detalj och allt kan man se på övervakningskameran, men jag undrar vad som kan hända med att jag glömde av att berätta allt i förhöret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du glömt berätta en detalj om ett brott under ett polisförhör. Du undrar nu vad som kan hända genom att du glömde berätta denna detaljen.

Vad händer då man glömmer berätta något under ett polisförhör?

Under ett polisförhör avlägger man ingen ed och kan därför inte straffas för mened. Att avlägga ed innebär att man lovar att tala sanning och inte undanhålla fakta. Det är därför inte ett brott att varken tala osanning eller undanhålla fakta under ett polisförhör. Däremot kan det vara straffbart att under polisförhör felaktigt ange någon för att ha begått brott vilket kallas för falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB).

I ditt fall kommer inget hända genom att du glömde berätta en detalj i förhöret. Självklart är det viktigt att berätta allt man vet, men att glömma något kan hända vem som helst. Har du fått uppgifter om vem du kan kontakta om du kommer på något nytt, exempelvis förhörsledaren, kan du kontakta denna och berätta om det du kommit på.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare