FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/05/2021

Vad händer om man får tre varningar i trafiken?

Hej

Vad händer om man får 3 varningar i trafiken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir körkortslagen (1998:488) tillämplig på din fråga.

Varning kan vara en tillräcklig åtgärd

En varning är en typ av körkortsingripande från Transportsstyrelsen. Det är ett alternativ till återkallelse av körkortet. Av 5 kap. 9 § körkortslagen framgår det att en körkortsinnehavare kan få en varning istället för att körkortet återkallas om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd. Vidare framgår att körkortsinnehavaren behöver ha gjort sig skyldig till någon av bestämmelserna i 5 kap. 3 § andra - sjätte punkten körkortslagen. Av din information framgår det inte vilka trafikbrott du gjort dig skyldig till, men det är med dessa punkter dina varningar grundas på.

Transportsstyrelsen utger varningar på en tvåårsperiod

Normalt sett brukar t.ex. tre fortkörningar (som är ringa) och vilka har inträffat under de senaste två åren, klassificeras som upprepade trafikförseelser. När Transportsstyrelsen utger varningar kollar dem på en period om ca två år tillbaka i tiden. Att du fått en, två, eller tre varningar innebär att Transportsstyrelsen kommer att beakta det om du skulle göra dig skyldig till fler trafikbrott i framtiden. Risken ökar att du får körkortet återkallat om du har fått fler varningar.

Risken är större att ditt körkort blir återkallat i framtiden

Slutsatsen är att inget direkt händer om du får ett visst antal varningar i trafiken, mer än att risken blir större för att ditt körkort blir återkallat i framtiden om du skulle göra dig skyldig till fler trafikbrott. Praxis är enligt Transportstyrelsen att en varning inte beslutas igen inom två år. Om du alltså gör dig skyldig till fler trafikbrott inom loppet av två år finns det en större risk att körkortet återkallas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare