FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/04/2018

Vad händer om man blir stoppad för att ha kört onykter?

Hej! För några dagar sedan blev jag stoppad av polisen för att ha kört onykter. Jag fick blåsa på plats och sen omhändertog dem min bil och jag fick åka polisbil till akuten för ett blodprov. Varför undrar jag? Sen släppte dem mig och sa att jag kunde hämta ut min bil dagen efter inom 24 timmar. Vad kommer hända efter det här? Varför kunde jag hämta ut min bil och köra den hem igen? Kommer Transportstyrelsen ta kontakt med mig snart om hur vida dem ställer sig med mitt körkort?

Jag har aldrig tidigare haft med poliser att göra. Ostraffad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det, blev du stoppad med alkohol i blodet över 0.2 promille, vilket enligt 4 § trafikbrottslagen är gränsen för att du ska kunna dömas för rattfylleri. Beroende på hur påverkad du var och om du tidigare blivit dömd för trafikbrott kan transportstyrelsen välja att omhänderta ditt körkort under en tid, precis som du misstänker.

Dessutom kan åtal väckas mot dig i domstol, och då är straffet för rattfylleri böter eller fängelse i högst sex månader. Är det ringa fall kommer du antagligen få böter. Då du inte är straffad för något brott tidigare, är dagsböter det troligaste straffet. Observera dock att gränsen för grovt rattfylleri går vid 1 promille enligt 4a § trafikbrottslagen. Är det fråga om grovt rattfylleri är risken för fängelse större.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vill du läsa mer i trafikbrottslagen kan du göra det genom att klicka på länkarna ovan.

Lawline RådgivareRådgivare