FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/11/2021

Vad händer om man blir dömd för grovt rattfylleri?

Hej, jag riskerar att dömas för grovt rattfylleribrott. Jag körde på natten, under en sträcka på ca 60 km. Med 1,05 promille. Ingen kom till skada. Jag ville hem till mina barn. Var på fest på landet. Jag trodde jag var okej och satte mig i bilen. Blev stoppad av polis. Jag är lärare, tidigare ostraffad, lever ensam med mina tre barn, alla under 18. Vad kan straffet bli? Finns det möjlighet att slippa åtal om jag står fast vid att jag ville hem pga oro för yngsta barnet och inte förstod att jag var påverkad?

Om jag måste betala böter ? Är det detsamma som att åtalas ? Kommer jag med i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar situationen som att du blivit stoppad av polis då du kört bilen, och därefter blivit delgiven misstanke avseende grovt rattfylleri. Du har således ett stundande åtal framför dig, med tanke på att frågan inte kan utredas genom ett strafföreläggande. Jag antar även att du har varit medveten om att du intagit alkohol.

Grovt rattfylleri är ett trafikbrott och kriminaliseras genom 4 a § trafikbrottslagen. När en förare har minst 1,0 promille i blodet blir handlingen automatiskt grovt rattfylleri, hur påverkad man än upplevt att man varit. Straffskalan är fängelse i upp till två år. Bötesstraff är uteslutet, men inte villkorlig dom. Slutsatsen blir alltså att du har gjort dig skyldig till brottet och att en grövre påföljd än böter kommer att utdömas.

Det faktum att du ville hem till barnen är förmodligen inte en giltig ursäkt. Jag förstår det som att det inte var en nödsituation. Att ha "oro" kvalificeras inte som detta.

Om du blir dömd för grovt rattfylleri så syns det i ditt belastningsregister i tio år framöver (17 § belastningsregisterlagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare