FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2022

Vad händer om man blir åtalad och dömd i Danmark?

Hejsan! Om man blir åtalad i danmark och behöver en advokat, får man en dansk advokat eller en svensk advokat? Vad händer om man döms till fängelse straff i danmark?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Blir du åtalad i Danmark och är i behov av advokat, tilldelas du i regel dansk advokat. Enligt danska retsplejeloven är det endast de som är danska advokater som finns med på listor över advokater som tar sig an försvararuppdrag. Anses det lämpligt i ett specifikt fall, är det emellertid möjligt för rätten att förordna utländskt advokat från ett annat nordiskt land som offentlig försvarare. Exempelvis svensk advokat. Detta är däremot något som bedöms i det enskilda fallet. (730 § retsplejeloven).

Döms du till fängelse i Danmark, sitter du även av straffet i Danmark. Det blir alltså danskt fängelse och den danska regleringen som tillämpas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare