Vad händer om jag drar mer än vad min bil får dra?

Min bil får dra 750 kg Vad händer om jag drar en husvagn som väger 1000 kg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om detta finns i Trafikförordningen och i Körkortslagen (KKL).

Vad händer om släpet väger mer än vad din bil får dra?

Din bils maximala släpvagnsvikt är 750 kg och om du medvetet drar mer än denna vikt riskerar du böter, 4 kap 4 § och 14 kap 4 § Trafikförordningen. Förutom böter kan Transportstyrelsen i vissa fall bestämma om återkallelse av körkort. Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren brutit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, om överträdelsen inte kan anses som ringa, 5 kap. 3 § 4 punkten, körkortslagen. Detta görs efter en helhetsbedömnng där Transportstyrelsen bland annat tar hänsyn till hur stor fara trafiköverträdelsen har utgjort och om trafiköverträdelsen har varit medveten. Eftersom Transportstyrelsen gör en bedömning i det enskilda fallet är det svårt för mig att bedöma om en total övervikt om 350 kg skulle kunna leda till återkallat körkort, men risken finns alltså.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare