Vad händer om god man är vittne till testamente?

Hej min pappa har skrivit ett testamente som vi fått kännedom nu efter hans bortgång Testamentet är bevittnat av två personer en på swedbanks juristbyrå och en som är beskrivet i testamentet som pappas gode man är testamentet giltigt när hans gode man bevittnat?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ett testamente är giltigt om det är bevittnat av testators gode man. Regler om upprättande av testamente finns i Ärvdabalken (ÄB).

Formkrav för testamente

För att upprätta ett giltigt testamente, så krävs det precis som du säger att ett antal formkrav är uppfyllda. Det ska upprättas skriftligen och undertecknas av testator, samt att det bevittnas av två vittnen, 10 kap 1 § ÄB. Dessa vittnen ska närvara samtidigt samt de ska veta att det är ett testamente de bevittnar, men de behöver inte ta del av exakta innehållet, 10 kap 1 § ÄB.

Vem får vara vittna?

Precis som du är inne på, får inte vems om helst bevittna ett testamente. Enligt 10 kap 4 § första stycket ÄB får man inte vara vittne om man faller under följande:

  • Om man är under 15 år
  • Om man på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen
  • Om man är make/maka till testamentsgivaren
  • Om man är sambo till testamentsgivaren
  • Om man står är förälder eller barn till testamentsgivaren
  • Om man är förälder eller barn till maken/makan till testamentsgivaren
  • Om man är syskon till testamentsgivaren

Om någon av dessa personer bevittnar så blir hela testamentet ogiltigt.

God man får inte bevittna ett förordnande till den som denne företräder

Andra stycket reglerar ytterligare bestämmelser där vittnena begränsas. Den som är framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare får inte bevittna ett förordnande till den som han eller hon företräder, 10 kap 4 § andra stycket ÄB. Skulle någon av de i andra stycket angivna personerna användas som testamentsvittnen blir – till skillnad från vad som gäller vittnen enligt första stycket – inte hela testamentet ogiltigt, utan endast ogiltigt såvitt avser det som enligt testamentet gäller det vittnet, dvs. vanligtvis vad som ska tillfalla vittnet enligt testamentet.

Sammanfattning

Svaret på din fråga blir alltså att det beror på. Om testamentet berör de gode mannen så blir den delen av testamentet ogiltigt. Om testamentet inte berör den gode mannen alls så är testamentet giltigt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare