Vad händer om ett testamente hittas obevittnat och utan underskrift?

Min fars testamente hittades obevittnat och utan underskrift, och och är således ogiltigt vad jag förstår. Vad gör jag nu? Agerar som att testamentet inte existerar, eller väcker klander via tingsrätt? Inga andra dödsbodelägare existerar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag

Eftersom att din fråga rör testamente är ärvdabalken (ÄB) aktuell lag.

Vad händer när ett testamente är obevittnat och utan underskrift?

Som du redan är medveten om är ett testamentes giltighet beroende bland annat på om det är bevittnat och underskrivet (10:1 första stycket ÄB). Uppfylls inte dessa formkrav så är testamentet ogiltigt (13:1 ÄB). Således är din fars testamente inte giltigt.

Ett testamente blir inte alltid ogiltigt automatiskt

Dock blir inte ett testamente ogiltigt automatiskt i alla fall. Det vill säga, om du vill få testamentet ogiltigförklarat behöver du väcka en klandertalan i tingsrätt. Detta behöver du göra inom sex månader från det att du fick tillgång till testamentet. Görs inte detta blir testamentet giltigt, trots att det föreligger grund för ogiltigförklaring, som det gör i ditt fall (14:5 ÄB).

Slutsats och rekommendation

Min rekommendation är beroende på vad som står i testamentet. Har din far testamenterat sina tillgångar till dig i testamentet, ser jag ingen anledning att väcka en klandertalan. Om han däremot har testamenterat tillgångar till någon annan eller någon organisation, bör du väcka en klandertalan. På så vis kommer alla tillgångar att tillfalla dig, eftersom att inga andra dödsbodelägare existerar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Sarah LianderRådgivare