FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/09/2018

Vad händer om ett taxiföretag anställer någon utan taxilegitimation?

Vad händer om ett taxiföretag anställer en utan taxileg. Vad blir straffet för detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om taxitrafik finns i Taxitrafiklagen. För att få köra personbil eller lätt lastbil i taxiverksamhet krävs att man antingen har giltig taxiförarlegitimation eller att man tillfälligt utövar taxiyrket i Sverige enligt lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer och de föreskrifter som meddelas i anslutning till lagen (3 kap. 1§ Taxitrafiklagen).

Om ett taxiföretag uppsåtligen eller genom oaktsamhet anställer någon som inte har taxiförarlegitimation eller inte faller under undantaget om tillfällig utövning i Sverige kan de dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader (5 kap. 4§ 2 stycket Taxitrafiklagen). Det är alltså straffbart att anställa någon som inte har rätt att utöva taxiyrket.

Sammanfattningsvis kommer svaret på din fråga bero på om taxiföraren taxiföretaget anställer faller under undantaget om tillfällig utövning av taxiyrket i Sverige. Blir detta undantaget aktuellt är det alltså tillåtet. Gäller det inte sådan tillfällig utövning i Sverige som är tillåtet utan taxilegitimation blir straffet böter eller fängelse i upp till sex månader.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare