Vad händer om en förälder skriver över en fastighet på ett av sina barn?

Hej.

Min fråga är följande: Om en förälder, i detta fall änkling, skriver över sin fastighet på ett av sina tre barn, betyder då detta att de andra två barnen inte ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att om det inte finns något testamente ska kvarlåtenskapen, då en person går bort, fördelas lika mellan arvingarna enligt 2:1 ÄB. Barnen har dock alltid rätt till en individuell laglott som utgör hälften av arvslotten ("arvet") från den avlidne, och går därför aldrig inte att testamentera bort. Varje arvstagare ska få ärva lika mycket, änklingen har i ditt fall tre barn, vilket då innebär att de ska ha lika mycket.

Fastigheten kan eventuellt liknas vid ett förskott på arv. Då huvudregeln är att varje arvtagare ska få ärva lika mycket finns ett antagande (en presumtion) att en gåva arvlåtaren ger till en bröstarvinge utgör förskott på arv enligt 6:1 ÄB. När en gåva ges till en bröstarvinge på detta sättet är det väldigt viktigt att vara tydlig med om gåvan är ett förskott på arv eller inte. Är det så att det inte är ett förskott så måste detta villkor skrivas ner i ett gåvobrev. En gåva kommer, som tidigare nämnt, antas vara ett förskott på arv om den som får gåvan är en bröstarvinge till gåvogivaren.

När det kommer till hur kvarlåtenskapen då ska fördelas ska ett förskott på arv avräknas från mottagarens del av arvet. Denna fördelning sker genom att förskottets värde (fastighetens värde) först räknas in i arvlåtarens kvarlåtenskap för att sedan avräknas från mottagarens del av arvet enligt 6:5 ÄB. Vid avräkningen på förskott räknas alltid gåvans värde vid gåvotillfället, vilket då är värdet fastigheten hade då den skrevs över på ett av barnen, Detta värde räknas in i förälderns kvarlåtenskap och avräknas sedan bort från mottagarens del av arvet. Resterande barn har alltså rätt till sin förälders arv också!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare