Vad händer om en arvinge mördar arvlåtaren?

Hej ! Jag undrar om Sara Lundblad , efter varit med och mördat sin Far Göran Lundblad kommer att få ut

Något av dom 60 Miljoner som han Påstods var God För ? Hon fick ju 18 år alltså ute efter 12 år , Frisläppt under 2027 !

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den som uppsåtligen dödar någon får inte ärva eller ta emot testamente efter denne enligt 15 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) se här. Lundblad dömdes för mord på hennes far, vilket är ett uppsåtligt dödande av någon. Hon har genom detta förlorat sin arvsrätt. Det betraktas dessutom som att hon dött före sin far enligt 15 kap. 4 § ÄB, det innebär att hennes syskon tar över den del som avsåg hennes arvsrätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare