Vad händer om arvinge dör innan arvskiftet gjorts?

Hej! Vår mor dog i januari, vi är 3 barn som är arvingar. Bouppteckningen är klar och registrerad hos skatteverket. Nu dog våran syster i Juni, innan vi hinnit göra arvsskifte. Min syster var gift men hade inga barn.

Ska arvsskiftet av våran mors tillgångar nu göras/delas med våran svåger? Är han nu dödsbodelägare istället för vår syster?Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag börja med att beklaga sorgen och jag hoppas att jag ska kunna vara till hjälp. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Eftersom din syster levde när er mamma dog har hon fortfarande rätt till arv (ÄB 1 kap. 1 §). Det innebär alltså att din systers rätt till arv kvarstår men att din systers arvingar istället kommer att få ta del av arvet eftersom din syster inte själv kan ta emot arvet. Eftersom din syster inte hade några barn eller testamente så stämmer det att hennes man kommer att ärva efter henne (ÄB 3 kap. 1 §).

Däremot så kommer din systers man inte vara dödsbodelägare i er mammas dödsbo. Din systers man kommer istället vara dödsbodelägare i din systers dödsbo (ÄB 18 kap. 1 § tredje stycket). Det kommer alltså innebära att din syster kommer att tillskrivas sitt arv efter er mamma och att detta tillsammans med din systers andra kvarlåtenskap kommer att vara en del av hennes dödsbo. I detta dödsbo kommer hennes man vara dödsbodelägare.

Sammanfattningsvis

För att kort svara på din fråga så kommer alltså din svåger inte att vara dödsbodelägare istället för er syster men eftersom din syster inte har några andra arvingar så kommer han att ärva efter er syster. Systerns man kommer alltså istället vara dödsbodelägare i sin frus dödsbo.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar får du gärna återkomma.

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare