Vad händer om ansökande part återkallar yrkande om skilsmässa?

Vad händer om ena maken inte vill skiljas efter att betänketiden gått ut? Denna fråga är redan publicerad hos er, men med en annan detalj. Min man ansökte om skilsmässa fast jag inte ville det. Men när jag senare fick delgivningen och möjlighet att svara på stämningen så meddelade jag då att jag också ville skilja mig. Nu har snart 6 månader gått (har barn ihop) och nu säger han att han inte vill skilja sig längre. Om jag svarar att jag vill fullfölja skilsmässan, trots att han skickade in stämningen men nu har ändrat sig, vad händer då? Om han överklagar, går det till hovrätten då? Hur lång tid tar en sådan process i så fall? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att din man skickat in en ansökan om skilsmässa, men att han inte längre vill skilja sig. Du vill däremot fullfölja skilsmässan. Eftersom att din fråga handlar om skilsmässa kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i Äktenskapsbalken.

Ett återkallat yrkande om skilsmässa kan prövas om den andra maken begär det

Inledningvis kan konstateras att du har rätt att skilja dig från din man, oavsett om han vill det eller inte. Du skriver att ni har gemensamma barn och att ni därför har haft en betänketid på 6 månader (att det ska ske framgår av 5 kap. 1 § ÄktB). Efter betänketiden krävs att antingen du eller din man begär att skilsmässan fullföljs för att dom ska meddelas. Begäran måste ske inom 12 månader, annars fortsätter ni vara gifta (5 kap. 3 § ÄktB). Skulle ni vilja skilja er då, krävs en ny ansökan.

Det framgår inte om din man planerat att återkalla sitt yrkande om skilsmässa, eller om han enbart tänkt förhålla sig passiv efter att betänketiden gått ut. Även om din man återkallar sin ansökan ska yrkandet om skilsmässa prövas, om du begär det.  Den här möjligheten ska du underrättas om när du mottar återkallelsen (14:11 ÄktB).

Vill du skilja dig måste du begära det

Ifall att du fortfarande vill skilja dig när betänketiden går ut, är det således nödvändigt för dig att begära det. Du kan inte vara passiv. Samma sak gäller om din man skulle återkalla sin skilsmässoansökan.

Det går att överklaga en dom om skilsmässa

En dom om skilsmässa kan överklagas till hovrätten. Normalt ska det ske inom 3 veckor från att dom meddelats. Hur lång tid en process i hovrätten tar kan variera, men enligt hovrättens instruktion ska det ske så snart som möjligt. Ett överklagande kommer dock inte påverka din rätt att skilja dig, men det förlänger processen. Överklagar inte din man inom 3 veckor (eller om någon annan tid angetts) vinner domen laga kraft, vilket medför att äktenskapet blir upplöst (5 kap. 6 § ÄktB).

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare