FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/09/2020

Vad händer när man blivit utsatt för brott?

Ett gäng med kompisar har varit ute på stan en lördagskväll. På hemväg möter det ett annat gäng och de båda gängen börjar bråka med varandra. De små knuffas och tjafsar med varandra. X tar plötsligt upp en kniv och råkar träffa Y i handen under bråket. X blir rädd, kastar kniven och springer från platsen. De andra undrar vad som hänt, men uppmärksammar Y och hennes skada. Två av tjejerna tar med henne till sjukhuset där hon får vård. De andra inblandade går hem till sitt.

Hur löser man detta juridisk sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fallet du beskriver förekommer ett flertal brott och din fråga är hur fallet ska lösas på ett juridiskt sätt. Om man anser sig ha blivit utsatt för ett brott bör man anmäla det till Polismyndigheten. Anmälan kan göras på en polisstation, via telefon eller via polisens hemsida, polisen.se. Anmälan kan göras av Y själv eller av de andra som var inblandade (eller av någon annan som fått kännedom om händelsen). Polisen startar då en förundersökning och börjar utreda brottet, det sker bland annat genom förhör med Y och hennes vänner, de har då möjlighet att ange X som den som begått brottet och även ange vilka övriga som befann sig på platsen.

Polis och åklagare fullgör sedan förundersökningen och åklagare beslutar om åtal ska väckas. Om åtal väcks kommer parterna kallas till en huvudförhandling i tingsrätten där parterna samt vittnen får berätta om händelsen. Därefter kommer tingsrättens dom i målet. Domen kan sedan överklagas till hovrätten och slutligen till Högsta domstolen som är högsta instans.

Om scenariot härstammar från en skolfråga krävs ytterligare straff- och processrättslig utredning för att besvara den. Jag får tyvärr informera om att Lawline enligt policy inte besvarar skolfrågor. Du är dock välkommen att söka bland våra tidigare frågor och svar för att finna vägledning.

Jag önskar dig ett stort lycka till och du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen vid ytterligare frågor!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare