FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/07/2021

Vad händer när barn yngre än 15 år begår brott?

En elev på 14 år hade enligt en lärare sagt "jävla X, ska slå sönder henne" Läraren i fråga var inte på plats. Skolan har polisanmält händelsen. Vad kan hända?

Enligt elev så stämmer detta påsyende inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige blir ett barn straffmyndig vid 15 års ålder, 1 kap. 6§ Brottsbalken. Anledningen bakom detta är att barnens rättigheter och skyldigheter baseras på barnens ålder tillsammans med mognad inom svensk rätt. 15 år har ansetts vara en sådan ålder där barnet har förmåga att överblicka lagen och har ett någorlunda starkt konsekvenstänk. Se t.ex. rättsfallet NJA 1998 s. 693.

Då eleven är 14 är denne inte straffmyndig. Utredningar mot barn under 15 år görs istället enligt lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. När utredningen är klar kan sociala myndigheter fatta beslut om åtgärder, såsom olika stöd- och vårdinsatser.

Det finns möjlighet för en domstol att pröva skuldfrågan genom en s.k. bevistalan. Däremot blir detta aktuellt först vid allvarliga brott såsom mord eller grov våldtäkt. Bevistalan får bara ske om den den begärs av socialnämnden, Socialstyrelsen eller barnets vårdnadshavare. Ifall bevistalan begärs får åklagaren väcka sådan om det krävs ur allmän synpunkt. I den bedömningen värderas om bevisningen hade varit tillräcklig för ett motsvarande åtal mot en straffmyndig person. I detta fall rör det sig dock inte om en sådan allvarlig brottslighet som aktualiserar en bevistalan

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare