vad händer med mitt arv om min pappa gifter sig med en ny?

Om min biologiska mamma dör. Och min halvsyster och halvbror som har gemensam mamma Som mig tar ut sitt arv från henne. Då ärver min pappa min del antar jag? Men kan jag ta ut min mammas del innan min pappa dör. Jag undrar därför att jag inte vill att min pappas nya fru ärver halva min mammas del. Eller kan jag kräva ut min mammas del om pappa dör fast nya frun säger att de är gifta? Skulle vilja veta hur allt sånt går till

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga är lite oklar, såsom jag förstår det så va din mamma och pappa gifta och har dig som ett gemensamt barn. Din mamma har två styckna särkullbarn (dina halvsyskon). Din fråga är om du kan ta ut din andel innan din pappa (efterlevande make).

Först sker bodelning, sedan sker arvsskifte. Det som finns kvar på den avlidnes sida de är bodelningslotten, den ska ingå i arvskiftet.

Enligt 2 Kap. 1§ ÄB skall arvingarna dela lika lott. Vidare i 3 Kap. 1§ ÄB står det att endast särkullbarnen kan ta ut sin andel, de gemensamma barnen får vänta tills den efterlevande maken avlider. Däremot ska de noteras att särkullbarn kan välja att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB). Om man gör det har man istället rätt till ett så kallat efterarv från sin förälder när den efterlevande maken avlider. Med detta sagt kan dina syskon välja om de ska ta ut sitt arv direkt eller avstå från sitt arv. Men detta gäller inte dig då din pappa kommer att ta din andel med fri förfoganderätt. Att man ärver med fri förfoganderätt innebär att din far kan hantera er mors andel som han önskar men att du har rätt till en kvotdel i slutändan som enbart är arv efter din mor.

När din far avlider så kommer en bouppteckning efter honom att ske. Det första som sker då är att din efterarv (arvet från din mamma) bryts ut, så att oavsett om han är omgift så har ni rätt till den delen. Efter efterarvet brutits ut, kommer en bodelning mellan din far och hans nya fru ske så att hennes giftorättsanspråk i hans egendom förverkligas. Hon kommer alltså ha rätt till hälften av det som sedan är kvar. Det hans nya fru får ut i bodelningen kommer hon äga. Det som blir din fars andel efter bodelningen kommer du att ärva, så länge det inte finns något testamente. Du kommer alltså ärva din far även om han är omgift. Då hans nya fru inte är er mor, räknas ni som särkullbarn och kommer ha rätt att få ut arvet direkt vid hans dödsfall. Eftersom din pappas fru inte är din biologiska mamma är du i detta fall särkullbarnet. Därav kommer du enligt 3:1 ÄB få ut din pappas arv efter att han har avlidit, med detta sagt kommer du inte behöva vänta på att hans nya fru ska avlida för att du ska få din arvsrätt.

Bästa hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare