Vad händer med mina tillgångar vid möjlig skilsmässa?

Vill skiljas. Inga barn (utflugna) bor i hyresrätt. Har passerat 65 år men jobbar fortfarande pga av dålig pension.Han vill inte agerar utan förhalar/tiger. Undrar nu om jag flyttar ut ur hyreslägenheten och endast tar med mig en säng o några blommor, har 250000 sek på mitt konto, större delen av pengarna är en gåva från min far i form av en fond och aktier avsedd som pensionssparande. Aktierna dök och fonden hade ökat så jag sålde av och kunde kvitta vinst mot förlust det är mer än 10 år tillbaks, sedan dess ligger pengarna på ett av mina bankkonton. Frågan är om jag beger mig ut i en bostadslöshet med de få tillhörigheter och han kvarsittare i hyreslägenheten med allt bohag. Kan han göra anspråk på mina pengar jag har på kontot? Är inte bohaget jag inte tar del av värt något? Vet inget om hans ekonomi men han driver eget företag. Han konsumerar väldigt mycket om det är på kredit eller ej vet jag inget om.Har alltid betalat 50% av alla utgifter och varit solidarisk trots att han tjänat mera. I övrig är jag minimalistisk i mitt konsumerande. Det finns ett äktenskapsförord "all egendom som vardera av oss förvärvar genom arv gåva och testamente skall betraktas som enskild egendom samt all avkastning därav skall vara enskild egendom". Lever i en total ohållbar situation och behöver lämna för att må bra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses sker en bodelning, 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). I ett äktenskap finns två sorters egendom, giftorättsgods och enskild egendom. Utgångspunkten är att all egendom ni äger är giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning kommer allt giftorättsgods delas lika mellan dig och din make. Enskild egendom delas dock inte upp, vad som utgör enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB.

För att förtydliga handlar giftorätt inte om äganderätt. Giftorätt är ett latent anspråk vid äktenskapets upplösning på hälften av det gemensamma giftorättsgodset. Man kan avtala om vilka tillgångar som skall utgöra enskild egendom genom äktenskapsförord, detta verkar ni ha gjort genom att tex gåvor och dess avkastning skall förbli enskild egendom. Följden av ert äktenskapsord blir således att enskild egendom inte ingår i bodelningen.

Med hänvisning till att din make konsumerar mycket så är fallet sådant att man svarar enskilt för varderas skulder, skulder är personliga oavsett om man är i ett äktenskap eller inte.

Sammanfattningsvis kan sägas att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Bohag är till exempel vanligtvis giftorättsgods om inte annat avtalats. Utifrån dessa förutsättningar i kombination med ert äktenskapsförord går det sedan att räkna ut vad som kommer att ingå i bodelningen och inte. Att inte veta sin makes tillgångar komplicerar olyckligtvis möjligheten att räkna på hur giftorättsgodset kommer att fördelas.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare