Vad händer med min enskilda firma när jag dör?

Jag och min make har en enskild firma. Han är firmatecknare. Jag har en dotter sedan ett tidigare äktenskap. Vad händer om jag dör med firman? Vi har levt sparsamt under dessa åren och har därför ett kapital i firman. Ska detta då delas mellan min make och min dotter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Svar på fin fråga återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Vad har den efterlevande maken för arvsrätt?
Först och främst vill jag informera om vilken rätt till arv den efterlevande maken har. När en gift person avlider ärver den efterlevande maken före de gemensamma barnen (3 kap. 1 § ÄB). I ditt fall finns bara ett särkullbarn. För att den efterlevande make ska ha arvsrätt när det bara finns särkullbarn och inga gemensamma barn, krävs det att du har upprättat ett testamente som ger den efterlevande maken arvsrätt. Om du inte upprättar ett testamente i har den efterlevande maken ingen rätt att ärva. Det finns dock något som kallas för basbeloppsregeln som ger rätt för den efterlevande maken att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp före ett eventuellt testamente och särkullbarnets rätt till arv.

Särkullbarns arvsrätt
Särkullbarn har till skillnad från barn inom äktenskapet rätt att ta ut hela arvet (förutsatt att det inte finns något testamente som tar bort arvsrätten) vid din död. Särkullbarnet kan också välja att bara ta ut laglotten, det vill säga hälften av arvslotten (laglotten kan inte testamenteras bort), eller att avstå från hela arvet tills dess att den efterlevande maken avlidit. Om ditt särkullbarn väljer att avstå från arvet till förmån för den efterlevande maken, har särkullbarnet rätt till efterarv (3 kap. 9 § ÄB). Om laglotten tas ut ska andelen i efterarvet minskas (3 kap. 2 § 2 stycket ÄB), om inget tagits ut ska hela arvet utgå. Storleken på efterarvet tas reda på genom en kvotberäkning när den andra maken avlidit, som meddelar storleken på efterarvet.

Vad händer med din enskilda firma?
När en enskild näringsidkare avlider övergår företagets tillgångar och skulder till dödsboet. Det framgår inte av din fråga om du och din make båda är delägare av firman, eller om han endast är firmatecknare. Jag utgår därför från att du står som ägare av firman och din make som firmatecknare. Detta betyder att hela firman övergår till dödsboet. Dödsboet förvaltas av ditt särkullbarn som blir dödsbodelägare. Vilken tid och hur stor del av tillgångarna som fördelas till ditt särkullbarn efter din död beror på hur ditt särkullbarn väljer att ta ut sitt arv, och om du väljer att upprätta något testamente som ger din make arvsrätt. Genom ett testamente kan du förordna om att ni ska ärva varandra vid den ena makens bortgång. Utan ett testamente ärver ditt särkullbarn allt inklusive tillgångarna i din enskilda firma (med undantag för basbeloppsregeln).

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare