FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/09/2019

Vad händer med min enskilda egendom vid skilsmässa och dödsfall?

Jag undrar över mina föräldrars testamente. Där står att deras bostadsrättslägenhet skall tillfalla mig såsom "enskild egendom i vilken mannen ej skall äga giftorätt". Nu undrar jag om detta enbart gäller vid skilsmässa el om min make ärver lägenheten om jag skulle dö före honom. (Vill förvissa mig om att så är fallet el annars om jag behöver skriva ngt för det).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När egendom tillfaller annan genom arv, gåva eller testamente förblir det enskild egendom, enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Enskild egendom är egendom som är undantagen från grundregeln om giftorättsgods i 7 kap. 1 § ÄktB. Konsekvensen av att egendom är enskild är att egendomen inte ska ingå i bodelning. Bodelning görs både vid skilsmässa och dödsfall.

I ditt fall innebär det ovan sagda att din enskilda egendom, det vill säga din bostadsrätt, inte kommer att ingå i er bodelning vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall. Vid skilsmässa förblir din enskilda egendom din och vid dödsfall kommer din enskilda egendom fördelas till dina arvingar genom arv. Detta innebär att din make inte kommer få tillgång till din enskilda egendom varken vid skilsmässa eller de ifall du skulle gå bort före honom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare