FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/03/2017

Vad händer med körkort vid drograttfylleri?

Hej.

Jag var ute och körde runt med bilen en dag och snuten stoppade mig.

De tog de mig på urinprov samt blodprov och det visade sig att jag hade spår av Bensodiazepiner eller kokain.

Jag hade inte använt det under tiden jag kört bil men det fanns kvar i blodet sedan dagen innan. Det kommer nog bli böter 2000 kr.

Jag ska befinna mig i tingsrätten snart där jag får yttra mig om händelsen etc. Fallet r drofrattfylla och ringa narkotika.

Påverkar detta mitt körkort?

Har haft körkort i fyra år nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort

I körkortslagen finns bestämmelserna om när körkort ska återkallas av Transportstyrelsen.

Körkort ska bl. a återkallas när föraren gjort sig skyldig till brotten grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri och grovt rattfylleri (KkL 5 kap. 3 § första stycket).

Drograttfylleri

I brottet rattfylleri innefattas inte bara berusning orsakat av alkohol utan även av andra droger, s.k drograttfylleri (trafikbrottslagen 4 § andra stycket). För att ha gjort dig skyldig till rattfylleri på den punkten krävs det att man under eller efter körning kunnat hitta narkotikaklassade ämnen i ditt blod. Enligt denna bestämmelse spelar det inte någon roll om du faktiskt fortfarande är påverkad eller inte, utan det räcker att det finns kvar i blodet.

De flesta bensodiazepiner är idag narkotikaklassade i Sverige. Vilka ämnen som är narkotikaklassade hittar du i den första bilagan till förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika, bifogad här.

Fanns det spår av en narkotikaklassad bensodiazepin eller kokain i ditt blod när polisen stoppade dig finns det en stor risk att du döms för rattfylleri och ditt körkort ska då återkallas enligt körkortslagen.

Nytt körkort

När ditt körkort återkallas måste du vänta en period (s.k spärrtid) innan du kan få ett nytt körkort. Vid rattfylleri är denna spärrtid ett år eller kortare och du får tidigast sex månader innan spärrtidens utgång ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Hur du gör detta kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/nytt-korkort-efter-aterkallelse/

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare