Vad händer med fastighet vid skilsmässa då den förvärvats av ena maken innan äktenskap?

Hej.

Min mor dog hastigt 2000 och då fick jag och mina två syskon ärva en fastighet.

2008 köpte jag ut mina syskon( vi värderade fastigheten och de fick 1/3 var i betalning av mig).

Jag och min flickvän var inte sambos i denna fastighet när jag köpte ut mina syskon.

2010 gifte vi oss, vi bodde då i denna fastighet.

2014 föddes våran dotter.

Om vi nu skall skiljas, vad gäller då beträffande denna fastighet? Vi skrev inget äktenskapsförord.

Något testamente från min mor fanns inte.

tack på förhand

Lennart

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I mitt svar hänvisar jag till äktenskapsbalken, som går att finna här.

Så som jag förstår din fråga så ägde du fastigheten till 100 % när du och din fru gifte er. Vid giftemål så förändras inte äganderättsförhållandena, däremot får den andra maken en latent rätt till värdet av egendomen vid eventuell framtida skilsmässa, så länge egendomen är giftorättsgods. Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord där ni gjort egendomen enskild och din mor inte heller skrev testamente där hon gjorde egendomen till din enskilda så verkar det som att fastigheten är giftorättsgods (7 kap. 1 § och 2 § ÄktB). Det innebär att fastigheten kommer ingå i bodelningen mellan dig och din fru när ni skiljer er (10 kap. 1 § ÄktB). Detta betyder inte att din fru har en äganderätt till fastigheten men det kan betyda att du måste ersätta henne för del av värdet av fastigheten, antingen genom att hon utfår annan egendom som kompensation eller i form av kontanta medel.

Din fru skulle dock kunna ha en dold äganderätt till fastigheten. Huruvida dold samäganderätt föreligger beror på olika faktorer och är en bedömning som får göras i varje enskilt fall. För att dold samäganderätt ska anses föreligga trots att du är ensam ”formell” ägare så ska: 1) Egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk, 2) maken som inte utåt agerar ägare lämnat ekonomiskt bidrag vid förvärvet och 3) det ska vid förvärvet ha mellan makarna funnits en avsikt att egendomen ska ägas av de båda gemensamt. Om dessa tre faktorer föreligger finns en presumtion för dold samäganderätt.

Jag kan inte ge ett direkt svar på hur äganderättsförhållandena ser ut i just ert fall, men oavsett hur äganderätten ser ut så verkar det som att hon har giftorätt i egendomen. Kort sagt så innebär en bodelning att man delar hälften var på det värde som finns av allt giforättsgods efter det att avdrag för skulder gjorts (11 kap. 3 § ÄktB). I vissa fall kan den som behöver den gemensamma bostaden mest ha rätt att överta den (11 kap. 8 § ÄktB). Vid bedömningen om vem som är bäst behövande tar man t.ex. hänsyn till om någon av makarna får ensam vårdnad över gemensamma barn och makes möjlighet att skaffa annan bostad.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte så är du varmt välkommen att komma in med en ny fråga till oss här på Lawline eller ringa vår telefonjour. Skulle du vilja ha mer ingående rådgivning så råder jag dig att boka tid med en av våra verksamma jurister.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare