Vad händer med en skuld när någon avlider?

Hej!

Jag undrar hur man gör när en kund har beställt varor och har avlidet innan vi fått betalt.

Det är fönster som är beställda och tillverkade.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider bildas ett dödsbo. Alla tillgångar och skulder som den avlidne hade övergår till dödsboet. De skulder som finns ska betalas med tillgångarna i dödsboet. Om skulderna är större än tillgångarna kan inte skulderna betalas och de måste då avskrivas. Det är nämligen inte möjligt att ärva någon annans skulder.

Det är alltså dödsboet efter den avlidne som ansvarar för att betala skulden om det finns tillräckligt med tillgångar i boet. Annars måste skulden avskrivas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare