Vad händer med egendom som blir kvar hos annan ifall personen går bort?

Hej ! Jag har en tavla som jag vill låna ut till min mamma. Vi är två syskon . Vad händer vid hennes bortgång. Räcker det att jag skriver mitt namn på baksidan ? Ska det bevittnas ?

Mycket tacksam för svar

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Området som behandlas är sakrätt, som består av utarbetade principer mer än lagar.

I ditt fall lånar du bara ut tavlan till din mamma, men du behåller äganderätten över tavlan. Därmed gäller specialitetsprincipen när du ska få tillbaka tavlan om din mor skulle gå bort:

1. Du ska ha bättre rätt till egendomen

Tavlan måste tillhöra dig och det är bra ifall du har ex köpeavtal för att styrka detta.

2. Måste vara identifierbar egendom

Du måste kunna identifiera tavlan hos din mamma, ex kunna beskriva den.

3. Egendomen ska finnas kvar intakt (vara densamma som från början)

Ändringar får ej ske på tavlan, den ska vara densamma som när du lånade ut den.

Sammanfattningsvis kan du få tillbaka din tavla vid din mors bortgång om dessa krav är uppfyllda.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare