Vad händer med den som inte har några anhöriga när den dör?

Vem begraver en människa om det inte finns någon anhörig ?

Och vem får människans tillhörighet ?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vem som är ansvarig för ett dödsfall om den avlidne inte har några anhöriga, och vem som har rätt till den avlidnes tillgångar.

Ansvarig för dödsfallet

När den avlidne inte har några levande anhöriga vid dödsfallet så utses en dödsboutredare. Dödsboutredaren startar en släktutredning för att kunna hitta dödsbodelägare om sådana finns. Om det verkligen inte finns några släktingar som kan eller vill ordna begravningen och juridiken efter dödsfallet så ordnar dödsboutredaren en begravning. Dödsboutredaren är vanligen socionom eller socialsekreterare i grunden.

Arvet

Dödsboutredaren är ansvarig för att ta hand om den avlidnes tillgångar. Om den avlidne vill att tillgångarna ska gå till något särskilt behövs ett testamente. Om det inte finns något giltigt testamente eller dödsbodelägare så ges tillgångarna till Allmänna Arvsfonden.

Sammanfattning

Om den avlidne inte har några levande anhöriga utses en dödsboutredare. Om det inte finns något testamente eller dödsbodelägare ges den avlidnes tillgångar till Allmänna Arvsfonden.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Felix HöglundRådgivare