FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/03/2021

Vad händer med den avlidna makens skulder?

Hej. Jag undrar vad som gäller när den ena av ett gift par avlider. Om den som avlider har skulder på tex kreditkort. Blir den andra betalningsansvarig? Även om kortet är i den andras namn. Eller är skulderna personliga och skrivs av då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor kring äktenskap och skulder däromkring regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Huvudregeln i ett äktenskap är att vardera make svarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Detta innebär att ifall den ena maken avlider med skulder ska de främst räknas av från dödsboet. Om maken däremot inte har tillräcklig enskild egendom för att täcka skulden ska en bodelning upprättas; i den mån maken inte har enskild egendom som täcker skulden ska den istället täckas utifrån det som kan tas från bodelningen.

Hoppas detta inbringade mer klarhet i situationen, om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare