FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/07/2018

Vad händer med ägandet av en fastighet vid ett giftermål?

Min sambo äger en sommarstuga som vi vill att jag ska bli delägare och medlåntagare i. Vi planerar att gifta oss nästa år.

Blir jag per automatik delägare i stugan när vi är gifta eller krävs det ny lagfartsinskrivning?

Tomas

Lawline svarar

Hejsan!

När ett par gifter sig så blir ni inte per automatik delägare i allting ni separat äger utan detta delägande uppenbarar sig vid en eventuell äktenskapsskillnad. Att det ska uppstå delägande i en fastighet måste lagfarten alltså registreras och således sökas och registreras. Mer information finns på lantmäteriet, klicka här. Det finns en spalt där det står "jag vill att min make/maka ska bli delägare" och följ instruktionerna. Blanketter finns även att hitta i länken.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare