FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2022

Vad händer efter spärrtiden för mitt återkallade körkort löpt ut?

Hej jag fick en spärrtid på 1år angående körkortstillstånd, lämp pga (misstanke )om narkotikabrott . Om jag skickar in ansökan nu efter 1år. Vad kommer transportstyrelsen göra? Vill dem ta prover på mig eller låter dem få mig ta lämplighetsintyget direkt efterspärrtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det ska alltid tillverkas ett nytt körkort efter en återkallelse. Vad som krävs för att få ett nytt körkort tillverkat efter återkallelsen beror bland annat på varför ditt körkort har varit återkallat, hur länge återkallelsetiden (spärrtiden) har varit och om du har en prövotid på ditt körkort. Det framgår inte av din fråga om din prövotid har gått ut. Jag kommer därför redogör för båda fall nedan, med förbehållet att spärrtiden är på 1 år. Om spärrtiden är längre än 1 år gäller andra regler. All information om detta kan du hitta på Transportstyrelsens hemsida.

Fall 1: Körkort utan prövotid

Om du fått ditt körkort återkallat för att du till exempel kört mot rött eller kört för fort, kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning.

Du måste däremot ansöka om nytt körkortstillstånd om ditt körkort återkallats av

  • Rattfylleri eller grovt rattfylleri
  • Grov vårdslöshet i trafik
  • Opålitlig i nykterhetshänseende
  • Annat allvarligt brott än trafikbrott

Du kan tidigast ansöka om körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden går ut. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. Om du blir beviljad körkortstillstånd skickar Transportstyrelsen automatiskt en ansökningsblankett för nytt körkort till dig.

Du får köra igen när:

  • Transportstyrelsen har fått in ansökningsblanketten,
  • Transportstyrelsen har beslutat att tillverka ditt nya körkort, och
  • Spärrtiden är slut.

Fall 2: Körkort med prövotid

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Om du gör tid skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas inom denna tvåårsperiod, måste du göra ett nytt körkortsprov (kunskapsprov och körprov) innan ett nytt körkort kan tillverkas.

För att få göra ett nytt körkortsprov, måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Precis som ovan redogörelse måste du ansöka om att få ett nytt körkortstillstånd. För behörighet A1, A2, A och B måste du även genomföra riskutbildningen på nytt innan du får göra körkortsprovet.

När du fått nytt körkort efter spärrtiden, får du en ny prövotid om två år.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare