FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/10/2017

Vad händer efter polisanmälan för hot mot tjänsteman?

Hejsan! Arbetar som förvaltare åt en kommun. Idag mottog jag ett dödshot via sms från en av mina klienter. I sms:t kan man utläsa att vederbörande skall komma till till mitt hem för att plocka mig med pistol, allt illustrerat med sk emojis. Jag har givetvis polisanmält händelsen, nu undrar jag vad som kommer att hända härnäst, vad kan det tänkas bli för påföljd eller kommer det att läggas ned? Polisen rubricerar det som "hot mot tjänsteman"

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Inledningsvis vill jag säga att det är svårt för mig att säga hur just ditt ärende kommer hanteras. Jag kan däremot svara på hur det går till rent generellt efter en polisanmälan och vad för påföljder som kan aktualiseras vid brottet hot mot tjänsteman.

Efter polisanmälan så inleds förundersökning

Efter att du har polisanmält ett brott så beslutar polis och åklagare om brottet ska utredas och isåfall inleds en förundersökning. Om förundersökning inte inleds, eller om den läggs ned, ska du bli meddelad. Det kan ibland ta lång tid innan det blir någon förundersökning. Om du frågar polisen kan du få veta ungefär när din anmälan kommer att behandlas. Anledningar till varför förundersökningen kan läggas ned kan vara att det anses att brottet inte går att styrka eller att man inte kan hitta gärningspersonen.

Hot mot tjänsteman kan straffas med böter eller fängelse i upp till två år

Brottet hot mot tjänsteman finns i brottsbalken 17 kap. 1 §. Den som begår brottet kan dömas till böter eller till fängelse i upp till två år. Om det rör sig om ett grovt brott kan personen dömas till fängelse i upp till fyra år.

Det går tyvärr inte för mig att svara på vad påföljden kan bli i det här fallet. När domstolen bestämmer påföljd börjar den med att fastställa det konkreta straffvärdet för gärningen. Då beaktas särskilt den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit och domstolen tar även hänsyn till försvårande och förmildrande omständigheter. Därefter beaktas skäl som talar för och emot ett fängelsestraff. Skäl som talar för fängelse kan vara brottets art och skäl som talar mot kan vara gärningspersonens ålder. Hot mot tjänsteman, som inte bedöms som ringa, är ett brott av sådan art att fängelse normalt bör väljas som påföljd. Om domstolen anser att det saknas skäl för fängelse kan påföljden istället bli villkorlig dom, skyddstillsyn eller dagsböter. Exempelvis så dömdes en man för mordhot mot tjänsteman i RH 2002:56 till villkorlig dom med samhällstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något mer du funderar över är du varmt välkommen att kommentera nedan eller ställa ytterligare en fråga till oss här på Lawline!

Med vänlig hälsning

Charlotta NermarkRådgivare