Vad göra om någon inte betalar skuld relaterad till skuldebrev?

Hej Jag hjälpte min pojkvän med ett lån. Vi har skrivit ett skuldbrev mellan oss , men nu betalar han inte.. jag vet att det var jättekorkat att göra detta men ändå.. finns det någon hjälp att få?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att sista datumet för betalningen antingen utgått eller att förfallotid inte övertalats, vilket enligt 5 § skuldebrevslagen innebär att han måste betala skulden vid den tidpunkt du begär betalning. Jag utgår således från att du har rätt att begära betalning just nu.

För att erhålla betalning kan vända dig till Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande. Detta kan du göra via Kronofogdens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare