FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2019

Vad göra när Transportstyrelsen återkallar ens körkort på felaktiga grunder?

Tjena.

Blivit stannar i bilen. Pissad inga resultat, ingen dom. Trots detta är körkortet indraget.

Transportstyrelsen svarar inte på frågan, "vad händer om det inte kommer en dom?"

Nu är det snart 6 månader sedan jag blev stannad. Ingen som, inga papper hem, förutom att de drog körkortet, baserat på att polismannen tyckte mitt humör, gick upp och ner.

Efter att han börjat kommentera min vikt, utseenden och matvanor och min ekonomi, som det inte är något alls fel på.

I min värld har jag all rätt i världen att få ett ändrat humör, pga sådant. Och körkortet skall absolut inte drar in, baserat på en polisman individuella subjektiva åsikt kring vad som händer med mitt humör, när han står och förolämpar mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Transportstyrelsens beslut om återkallande av körkort går att överklaga (8 kap 1 § första stycket första punkten körkortslagen). Sättet du beskriver att du blivit behandlad på av polisen indikerar att polisens beteende varit ytterst olämpligt och det är märkligt att du inte fått någon fullständig förklaring på varför ditt körkort blivit återkallat. Du kan alltid anmäla Polisen till en tillsynsmyndighet som justitieombudsmannen (JO). En JO-anmälan görs här.

Det är svårt för mig att ta reda på vad Transportstyrelsen grundar återkallelsen av körkort på men misstänker att Transportstyrelsen återkallat ditt körkort på grund av någon av återkallelsegrunderna (5 kap. 3 § körkortslagen). I vilket fall som helst har du rätt att överklaga. Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat av det överklagade beslut berör. Överklagandet inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar det vidare till allmän förvaltningsrätt för prövning.

Tänk på att handläggningstiden hos både Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten ibland är väldigt lång.

Lycka till!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare