FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/04/2018

Vad göra när ena föräldern till en 18-åring vägrar att ta sitt underhållsansvar?

Hej. Hur gör man om den ena föräldern till en 18-åring som går i gymnasiet vägrar att ta sitt underhållsansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du och den andre föräldern är skilda/separerade och att du undrar vad som sker då motsvarande förälder inte betalar underhållsbidrag enligt dom/avtal. Om så inte är fallet, är du välkommen att fylla ut informationen i din fråga, mot bakgrund av min tolkning.

Reglerna om underhåll samt underhållsbidrag finns i föräldrabalken (FB) och reglerna om underhållsstöd finns i socialförsäkringsbalken (SFB).

Utgångspunkten är att föräldrar är underhållsskyldiga till sina barn (7 kap. 1 § första stycket FB). Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna dock underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Med detta skrivet är ni båda föräldrar underhållsskyldiga, eftersom att barnet studerar på gymnasiet (7 kap. 1 § andra stycket FB).

En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern (7 kap. 2 § FB):

- inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet,

- eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

Det spelar alltså ingen roll om du har ensam/gemensam vårdnad om barnet. Barnet är berättigat till underhållsbidrag från den andre föräldern, så länge som hen varaktigt bor tillsammans med dig.

I praktiken

Underhållsbidraget bestäms utifrån vad som är skäligt med hänsyn till ert barns behov och er samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § första stycket FB). Vidare fastställs det genom dom eller avtal (7 kap. 2 § andra stycket). I din fråga framkommer inte om ni kommit överens genom avtal om vad den andre föräldern ska betala i underhållsbidrag. Ni kan i vilket fall som helst upprätta eller reglera ett avtal om bidraget och finna bra stöd för dess beräkning på försäkringskassans hemsida här. Vidare kan du välja att ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan, vilket lämnas till barn vars föräldrar inte bor tillsammans (17 kap. 2 § SFB). Underhållsstödet är på ett fast belopp och betalas ut månadsvis (18 kap. 20 § SFB). Underhållsstöd ansöker du om hos försäkringskassan. I sista hand kan du vända dig till domstol för att få bidraget fastställt. Om du vill väcka talan om att få ut underhållsbidrag till barnet, ska du göra detta i den ort där den andre föräldern har sin hemvist (7 kap. 12 § FB). Behöver du mer juridisk hjälp för att gå vidare i ärendet, kontakta oss då på tel. 08-533 300 04. Vi har öppet mån-fre mellan kl. 10-16.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare