FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/05/2018

Vad gör man om ens ex inte vill betala underhållsstöd?

Läste om Föräldrabalken 7:1 st 3 och att föräldrar vid separation skall betala för barnen efter förmåga, d v s att om en tjänar mer skall också den stå för större del av kostnaden. Vilken instans/hur går man vidare om ens ex inte går med på detta? Var avgörs ett sådant ärende om man inte kommer överens? /Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

I ditt svar framgår inte hur vårdnaden av barnet är uppdelad. Om du har full vårdnad eller om ni delar. Detta kan ha viss betydelse i frågan. Nämnvärt är även att det finns underhållsbidrag och underhållsstöd. Underhållsbidrag är pengar som den ena föräldern betalar till den andre. Om föräldrar inte kommer överens kan boendeföräldern ansöka om underhållsstöd.

Lite information om underhållsbidrag och underhållsstöd
I detta fall är det underhållsbidraget du frågar om. Underhållsbidraget fastställs antingen genom dom eller avtal, se 7 kap 2§ Familjebalken (FB). Om ni inte kan jobba fram ett avtal så får du vända dig till tingsrätt.

Ett annat alternativ är underhållsstöd som du kan söka hos försäkringskassan. Här kan du få vissa fasta belopp beroende på barnens ålder. 1 573 kr per månad fram tills barnet är 15 år, eller 1 723 kr per månad om barnet är över 15. Detta finns i 18 kap 20 § Socialförsäkringsbalken (SFB). Ditt ex slipper inte betalningsansvar i detta fall, då denne får betala till försäkringskassan se 19 kap SFB. Underhållsstödet är ett slags minimum, ett Underhållsbidrag är ofta större, beroende på föräldrarnas inkomst, barnens behov etc.

Råd
Jag antar att du redan har pratat med ditt ex angående bidrag. Det är alltid ett bra första steg. Ett bra andra steg är att är att vända sig till försäkringskassan om detta då de behandlar många frågor inom området. De har även en bra tjänst för att räkna på vad som är lämpliga underhållsbidrag, den är dock inte bindande bara vägledande. Om detta inte leder till någon framgång och du anser att du har rätt så kan du vända dig till tingsrätt.

Om du har fler frågor om underhållsbidrag/underhållsstöd rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Mvh,

Isak ErikssonRådgivare