Vad gör man om det inte finns några som kan bevittna ens testamente?

Ett testamente ska bevittnas av två personer som inte är släkt eller har någon juridisk koppling till testatorn. De ska dessutom känna denne väl och (helst?) vara yngre personer. Hur gör man som testator om det helt enkelt inte finns några sådana personer tillgängliga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om testamenten hittar du i Ärvdabalken.

Vem kan vara ett vittne?

Det stämmer precis som du säger, att ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen, 10 kap. 1 § ÄB. Det är huvudregeln för upprättande av testamente, och det formkravet går inte att komma undan. Men det finns restriktioner för vem som får vara ett vittne, vilka framgår av 10 kap. 4 § första stycket ÄB. Dessa är följande:

Man får inte vara ett vittne om man är under 15 år, eller om man har en psykisk störning som orsakar att man saknar insikt om betydelsen av att vara ett vittne. Man får inte heller vara vittne om man är testators make eller maka, sambo, eller syskon. Inte heller får det vara föräldrar eller ens barn, eller ens förälders eller barns make/maka, s.k. svågerlag. Av 10 kap. 4 § andra stycket ÄB framgår det även att den som är god man, förvaltare eller förmyndare inte får bevittna sin myndlings testamente. Inte heller får vittnet bevittna ett testamente till fördel för en själv (t ex om du skulle ha en vän som skulle få ärva en stol av dig enligt ditt testamentsförordnande får denne inte vittna).

Det är dock de enda begränsningar som följer av lag. Det finns alltså inget krav på att vittnena ska känna dig väl eller vara yngre personer.

Sammanfattning och råd

Testamentet måste bli bevittnat för att det ska vara rättsligt giltigt. Det går tyvärr inte att komma undan. Men som sagt så behöver vittnena inte känna dig väl eller vara yngre, utan den enda begränsningen är i stort sett släktskap. Om du funderar kanske du har någon granne, någon bekant, eller någon vän till någon av dina släktingar som kan ställa upp som vittne. Hör dig för så löser det sig säkert!

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare