FrågaÖVRIGTTV-licens07/06/2018

Vad gör jag om Radiotjänst fortsätter skicka ut fakturor trots att jag inte har en TV-mottagare?

Som ett politiskt ställningstagande kastade jag ut min tvmottagare 2013. Därefter skaffade jag en gammal storbildsmonitor. Altså ett apparat som det är helt omöjligt att få in en tv signal till.

2016 fick jag påhälsning av en kontrollant som såg min monitor, och frågade vad det var. Jag förklarade att det är en monitor. Han gjorde en anteckning angående det. Någon vecka senare blev jag betalningsskyldig. För en tvmottagare jag inte har. Har sedan dess inte orkar bråka med Radiotjänst mer än två gånger, utan framgång. Nu tänker jag göra ett nytt försök att bli av med avgiften. Hur gör jag om dom fortsätter vägra avanmäla min icke befintliga tvmottagare. Kan jag polisanmäla dom för utpressning. Eller vad gör jag?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som Radiotjänst använder som stöd är lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (RadioTVL), så jag kommer också att använda mig av den för att hjälpa dig.

Har du ingen mottagare ska du inte betala, men du bör överklaga istället för att polisanmäla

De enda som behöver betala är, just som du säger, de som har apparater som kan ta emot en tv-signal (2 § RadioTVL och 2 a § RadioTVL). Att du ska betala är därför fel, om det inte är så att du äger en digitalbox, en dator med tv-kort eller en inspelningsbar dvd-spelare - dessa räknas som tv-mottagare.

Jag tror inte att du kommer att nå någon framgång genom att polisanmäla dem för utpressning eftersom att de förmodligen inte gör detta för att pressa dig på pengar, utan för att följa lagen (även om det i detta fall inte är helt korrekt). Det du bör göra är att överklaga/ompröva beslutet igen. Ring till dem och be dem förklara samt eventuellt komma ut och titta på din monitor. Det bör då bli rätt eftersom att de ska följa lagen. Du kan läsa mer om detta på Radiotjänsts hemsida. Skulle de ändå fortsätta skicka ut fakturor kan du bestrida fakturorna, vilket kan leda till en domstolsprocess.

Jag är ledsen att det är så krångligt med detta - men jag ber dig försöka en gång till och att sedan gärna återkomma om du har någon mer fråga eller vill ha mer hjälp med detta, så kan vi ta det vidare.

Jag önskar dig lycka till och ha en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare