Vad gör jag om jag behöver få förskott på arv?

Hej, om min far har sålt sitt hus och har pengar på kontot och blir dement. Om jag behöver få ett förskott på arvet, hur gör man rent praktiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar om du på något sätt kan begära förskott på arvet och på så vis inte behöva "vänta" på att din far avlider för att få ut ditt arv.

Svaret är nej. Det är inte möjligt att själv bestämma över nån annans egendom. Du kan visserligen få förskott på arvet i form av att din far ger dig egendom innan han dör. Men det är alltså något som han i så fall ska göra av fri vilja (trots att han är dement). Med tanke på hans sjukdom blir det även svårt att se en gåva eller överföring som frivillig utan att se det som otillbörligt. Du kan med andra ord inte på något sätt kräva att få förskott på arvet av din far.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare