FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/06/2021

Vad gör jag om ensam vårdnadshavare inte låter mig träffa barnen?

Min bror har skrivit på ett papper angående ensam vårdnad till barnens mammas fördel .Dom var väl överräns om att mamman ville vara hemma längre med barnen. Min bror får nu inte träffa sina barn och är helt förvirrad. Vad kan man göra? Hur skall man gå till väga? Han vet ej, tror ej att det kan upplösas, eller bestrida.

Alltså dom bor ej ihop mer och hon lämnar över barnen till en vännina och han får inte hälsa på dem där.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det undrar du vad din bror kan göra för att få träffa sina barn, alltså ha umgänge med dem, men att han är nöjd med vårdnaden. Om jag har missförstått får du gärna skriva en ny fråga! Regler om vårdnad och umgänge finns i Föräldrabalken (FB).

Det finns en plikt för vårdnadshavare att få umgänget att fungera (6 kap. 15 § FB), vilket innebär att barnen har rätt att träffa den förälder som barnen inte bor hos. Notera att det är barnens rätt att träffa sin förälder och inte tvärtom. Din bror har alltså inte en rättighet att få träffa sina barn, men barnen har en rättighet att få träffa din bror.

I frågor om umgänge med ett barn så avgör vad som är barnets bästa, var er dotter ska bo, hur umgänget ska skötas och liknande (6 kap. 2 a § FB). Det är också ni som barnets vårdnadshavare som bär ansvaret för att detta umgänge ska fungera. En viktig presumtion enligt denna princip är att barnets bästa oftast innebär en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Din bror kan föra talan i domstol för beslut om hur umgänget ska vara. När det finns en dom och mamman vägrar din bror umgänge enligt domen kan du ansöka om verkställighet (21 kap. 1 § FB). Om din bror vill ändra i vårdnaden kan han även göra detta genom en vårdnadstvist (6 kap. 5 § FB).

Om du vill komma i kontakt med en jurist som biträder dig i ärendet är du välkommen att kontakta oss för att boka en tid, detta kan göras antingen på vår hemsida (HÄR) eller via telefon 08-533 300 04.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare