Vad gör jag när någon vägrar betala?

En man är skyldig mig 2000kronror. Han svarade inte på uppmaningar att betala. En gång sa han till och med att jag kommer inte att få ngt. Om jag fortsätter att pressa honom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgår utifrån din fråga att du önskar svar på hur du kan gå till väga för att få personen att betala det denne är skyldig dig. I ditt fall rör det sig om en så kallad fullgörelsetalan – personen ska fullgöra något genom att betala 2000 kr denne är skyldig dig.

Det du i första hand kan göra då personen vägrar att betala sin skuld är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande, vilket du även kan begära ersättning för i din ansökan tillsammans med den ursprungliga skulden på 2000 kr.

Efter att du skickat in ansökan så kommer Kronofogdemyndigheten att skicka ett brev med en uppmaning om att betala till den som är skyldig dig pengar. Om personen fortfarande inte vill betala sin skuld så kan du istället välja att ta vidare ärendet till domstol, då tillkommer även en avgift som domstolen tar ut.

För att läsa mer om ansökningsförfarandet och processen hänvisar jag dig till Kronofogdemyndighetens hemsida här.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare