FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/02/2023

Vad gäller vid fortkörning under prövotiden?

Hej! jag har haft körkortet i 2 månader och råkade köra för fort. Hela vägen var hastigheten 80 men strax före kameran blev det till 50 och jag missade skylten så jag höll 80 eller kanske 82 och jag blev fotad av kameran. Många säger nu att jag ska bli av med körkortet nu medan andra säger att jag får böter som de andra. jag har ingen anning nu vad som gäller, skulle ni kunna hjälpa mig om vad som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller när du kört ungefär 30 km/h över hastighetsgränsen förbi en fartkamera. Då din fråga handlar om körkort blir körkortslagen (KörkL) tillämplig.

När kan körkortet återkallas vid hastighetsöverträdelse?

Enligt körkortslagen ska körkortet återkallas bland annat vid hastighetsöverträdelse om överträdelsen inte är att anse som ringa (5 kap. 3 § KörkL). Vad som är att anse som ringa har diskuterats i praxis och förarbeten då det inte framgår av lagen. Gränsen då det inte längre kan anses vara ringa har enligt praxis och förarbeten gått vid 30 km/h över tillåten hastighet då hastighetsgränsen är högre än 30 km/h. På vägar med en hastighetsgräns på 30 km/h gäller vanligvis att körkortet blir indraget om man håller en hastighet på över 20 km/h för fort. Då det i detta fall var en hastighetsgräns på 50 km/h, är det alltså 30 km/h för fort som gäller för att fortkörningen inte längre ska anses vara ringa.

Vad gäller vid prövotid?

I Sverige gäller en prövotid på 2 år för nyblivna körkortstagare. Det innebär att om man under denna tid får körkortet återkallas, måste ett nytt körkortsprov göras för att få ett nytt körkort. Då behöver både uppkörning och teoriprovet göras om på nytt.

Vad gäller i ditt fall?

Om det fastställs att du har kört mer än 30km/h över hastighetsgränsen riskeras ditt körkort att bli indraget då förtkörningen inte längre är att anse som ringa. Då du fortfarande har tid kvar på din prövotid, kan detta innebära att du kan behöva göra om ditt körkortsprov. Återkallelse av körkort kan av Transportstyrelsen göras även om man redan fått böter för fortkörningen.

Det är polisen som har ansvar för att utreda hastighetsöverträdelserna som kamerorna registrerar. Det kommer då fastställas vem som körde bilen. Om föraren kan identifieras kommer de skicka en underrättelse till denne.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare