FrågaÖVRIGTÖvrigt26/07/2022

Vad gäller om väg till friluftsområde ägs privat?

Hej. Jag är ofta ute med bilen och letar efter nya platster i naturen att tälta. Innan jag gör det så använder jag satellit karta för att hitta eventualla platser. Men där finns en situation som jag inte förstår reglerna på.. Som exempel: Där finns en liten sjö men det finns bara en "väg" (liten grusväg genom skogen) som leder till denna sjö. Problemet är att vägen går igenom en gård som ägs av privatperson, och där finns ingen skylt på infarten att det skulle vara privat väg. Får man då köra igenom där? För att komma åt naturen. Detta är bara ett exempel men där finns många liknande vägar och stigar, där det inte finns skyltar. Tack! Mvh Simon

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln när man kör på enskilda vägar utan skylt är att motortrafik är tillåten. Det är upp till markägaren själv att bestämma om denne vill förbjuda det eller inte. I de fallen då motortrafik förbjuds ska det skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.

Värt att nämna är att det är bara motortrafik som får förbjudas och därmed kan inte ägaren förbjuda folk från att gå, cykla eller rida på vägen.

För att besvara ditt exempel så är det upp till kommunen att bestämma vilka områden som är av betydelse för friluftslivet, då markägare måste få tillstånd av kommunen innan de kan avvisa allmänheten från området.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare