Vad gäller om jag skrivit in fel registreringsnummer vid parkering?

Jag parkerade min bil och betalat rätt avgift, men jag knappade sista bokstav i registrerigkylt fel pga. Jag hade bråttom, jag fick sms till mitt telefon nummer som bekräftar betalt avgift men tyvärr så var sista bokstav fel inknappad. Kan jag få tillbaka pengarna som jag har betalat om jag stämmer bolaget till tingsrätten? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar situationen som att du har parkerat på en parkeringsplats och betalat avgift via en app men skrivit in fel bokstav i registreringsskylten och därefter fått parkeringsböter vilka du betalat. Du undrar nu om du kan få tillbaka det du betalat för parkeringsböterna, eftersom du har betalt avgiften för parkeringen. Jag förutsätter, då du skriver “om jag stämmer bolaget”, att det gäller en parkering som ägs av ett parkeringsbolag.

När du parkerar på en parkering som ett parkeringsbolag äger, ingår du ett avtal med bolaget och godkänner således deras allmänna villkor. Om du betalar i en app är du således ansvarig för att se till så att informationen är rätt ifylld, däribland rätt registreringsnummer, annars anses inte biljetten som giltig. Detta eftersom det inte blir möjligt för en parkeringsvakt att kontrollera om avgiften har betalats eftersom rätt bil inte är registrerad.

Ett liknande fall har behandlat i rättsfallet RH 2016:42 vilket handlade om en person som inte hade angett sitt fullständiga registreringsnummer vid betalning. Hovrätten angav i fallet att det faktum att det i efterhand går att härleda betalningen till det aktuella tillfället medför inte ansvarsfrihet eftersom att avgiften inte har betalts på rätt sätt enligt 3 kap. 49 a § andra stycket 1 TrF.

Sammanfattningsvis får det nog ses som svårt för dig att få rätt i domstol, då ansvaret ligger på dig att skriva in rätt information för att erhålla en giltig parkeringsbiljett. När du som i detta fall har skrivit in fel registreringsnummer, har du ingen giltig biljett för det fordonet. Med det sagt, gör domstolen alltid en enskild bedömning i varje fall, varför det är svårt för mig att definitivt avgöra ifall du skulle vinna en sådan tvist eller ej. Värt att beakta är dock att en tvist i domstol kan bli väldigt kostsam för dig som privatperson, framförallt om du skulle förlora målet.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare