Vad gäller om det inte finns en parkeringsskylt?

Så om jag bor i Stockholm och äger en bil.

Och jag vill parkera då. Sen hittar jag en parkering men ingen skylt där det står hur länge eller något sånt. Hur länge får jag stå då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att det inte finns en skylt överhuvudtaget, dvs inte ens en "P-skylt". Om det finns en sådan skylt så innebär det att parkering är tillåten i 24 timmar när det är helgfria vardagar.

Om det är så att ingen skylt finns så kan det vara så att parkeringen tillhör en sk. zonparkering där det är förbjudet att parkera fordon. Denna skylt kan finnas långt bort ifrån den platsen du vill parkera på men skylten brukar oftast sitta vid infarten till området. Om det inte finns en sådan skylt är området oreglerat. Dock kan det finnas särskilda föreskrifter kring parkering i den kommun du bor i. Här kan du läsa om parkeringsregler som gäller i Stockholms stad.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare