Vad gäller kring kontrollavgift för parkering?

Hej! Fick en "p-bot" utskriven häromdagen då markägaren tyckte jag parkerat fel. Det är alltså en privatperson som skrivit ut p-boten, på en vanlig bankgiroblankett, med följande information "Felparkering på privat parkering (se förbudsskyltar). Notera regnummer och datum vid inbetalning. Vi har noterat ert regnummer." Samt namnet på betalningsmottagaren, beloppet och postgironumret. Dock har "boten" inget förfallodatum utskrivet. Det finns inte heller några kontaktuppgifter till den som skrivit boten, eller info om huruvida det rör sig om en faktisk p-bot eller en kontrollavgift. Är detta verkligen en giltig p-bot? Tack!

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Parkeringsanmärkning

En parkeringsanmärkning ska meddelas via blankett som tillhandahålls av Transportstyrelsen eller på annan blankett som fastställts av styrelsen (2 § Transportstyrelsens föreskrifter om meddelande av parkeringsanmärkning m.m.). Parkeringsanmärkningar ges för kommunal mark och inte privat mark.

Kontrollavgift

En markägare får ta ut kontrollavgift för felparkerade fordon på dennes mark enligt Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (nedan Lagen om kontrollavgift).

För att kontrollavgift ska få ges måste villkoren eller eventuellt förbud tydligt ha tillkännagetts genom vägmärken (3 § Lagen om kontrollavgift). Kontrollavgiften får inte överstiga det maxbelopp kommunen beslutat om (4 § Lagen om kontrollavgift).

För att få betalt så ska markägaren ge dig en betalningsuppmaning som överlämnats till dig eller fästs på fordonet (8 § Lagen om kontrollavgift).

I lagen framgår även att markägaren ska påminna föraren eller ägaren om betalningsansvaret innan denne vidtar åtgärder för inkassering enligt inkassolagen. En talan att ta ut kontrollavgift kan väckas inom 2 år hos tingsrätten (9 § Lagen om kontrollavgift).

Om du vill ha vidare juridisk hjälp är du varmt välkommen att boka tid med en av våra jurister

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar!

Vänligen,

Lin ToftRådgivare