FrågaÖVRIGTÖvrigt27/06/2022

Vad gäller kring aborträtten?

Om jag skriftligt avtalar med min kvinnliga partner att vi inte vill ha barn och om graviditet sker så skall abort göras. Om partnern (kvinnlig) inte gör abort och föder barnet, räknas detta som avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder en fri aborträtt fram till och med vecka 18. (1 § abortlagen) Den fria aborträtten innebär att kvinnan har rätt att själv bestämma om hon vill föda sitt barn eller inte inom den angivna tidsramen. Efter vecka 18 krävs tillstånd från socialstyrelsen som avgör om synnerliga skäl föreligger för att utföra abort. (3 § abortlagen) I ert fall är det därför din partners beslut att själv avgöra om hon vill föda barnet eller inte fram till och med vecka 18. Det utgör således inte avtalsbrott om hon väljer att behålla barnet trots att ni tidigare bestämt annat. Personen behöver inte ange skäl till aborten och det är alltid den gravida som bestämmer.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Isabella BrarRådgivare