Vad gäller inkomst från en annan arbetsgivare vid löneutmätning?

Hej!

Jag undrar hur det fungerar om jag är fast anställd och har utmätning på min inkomst.

Jag jobbar nämligen som timanställd på ett annat företag också. Kan KFM ta dom pengarna också?

Och vad händer o. Jag sätter dom pengarna på ett annat konto tex min sambos eller kompis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Löneutmätning är ett verktyg för att tillgodose betalningen av dina skulder i ett tempo som möjliggör att du kan bibehålla en skälig levnadsstandard. Beslutet om storleken på din löneutmätning görs så att ett förmånsbelopp räkas fram, och det är den summan du ska behålla av din inkomst varje månad se Utsökningsbalken 7 kap. 5 §. I förmånsbeloppet ingår bland annat kostnader för boende, samt att kronofogdemyndigheten i beloppet har tagit hänsyn till övriga inkomster i ditt hushåll. Eftersom beräkningen av beloppet som ska utmätas från din lön görs "bakifrån" då det belopp du ska behålla är det som räknas fram har du inte rätt att behålla mer än så även om det kommer från en annan arbetsgivare. Det är inte att rekommendera att lämna felaktiga uppgifter till kronofogdemyndigheten. Om du skulle få din lön utbetald till din sambos konto räknas den ändå in i hushållets ekonomi och ditt förmånsbelopp minskas i enlighet med ökningen.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare