Vad gäller för parkering om det inte finns någon skylt?

Hejsan, Jag vill parkera utanför min väns lägenhet i Uppsala kommun. Det finns Ingen parkeringsskylt men inte heller någon skylt som förbjuder parkering. Det är ett tätbebyggt område. Jag vill ställa bilen exakt utanför lägenheten. Ställer jag den där täcker jag ingen körbana eller utfart eller ingången till lägenheten. Är det ok att stå upp till 24h utanför en lägenhet på en gata där ingen parkering anges men samtidigt inte heller något förbud mot parkering? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är okej att parkera på en gata utanför en lägenhet där det inte finns någon parkeringsskylt eller uttryckligt förbud mot parkering. Tillämplig lag för att besvara din fråga är trafikförordningen (TrF).

3 kap. 49 a § TrF anger att det är tillåtet att parkera “på allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg” i högst 24 timmar på helgfria vardagar med undantag för dagar före söndagar och helgdag. Detsamma gäller om det endast finns en skylt utmärkt med “P” utan ytterligare anvisningar.

Viktigt att tänka på är dock att om det inte finns någon skylt vid platsen du tänkt parkera på, så kan det bero på att parkeringen tillhör en så kallad zonparkering där det är förbjudet att parkera. En skylt om att det är en zonparkering och således förbjudet att parkera brukar oftast finnas vid infarten till området. Även en P-skylt som gör det tillåtet att parkera kan finnas lite längre bort, varför jag skulle rekommendera dig att kolla runt i området.

Det kan även finnas särskilda trafikföreskrifter i kommunen som reglerar vart det är tillåtet respektive förbjudet att parkera (10 kap. 1 § TrF). Det är genom dessa möjligt att avvika från bestämmelsen i 3 kap. 49 a § TrF. Trafikföreskrifterna hittar du på Transportstyrelsens hemsida.

Sammanfattningsvis tolkar jag lagen som att om det inte finns någon skylt om vad som gäller för parkering och parkeringen är på en allmän plats inom ett tättbebyggt område där kommunen är huvudman, så är huvudregeln att det tillåtet att parkera i 24h under helgfria vardagar förutom de dagar före söndag och helgdag. Dock är det viktigt att hålla utkik efter om det finns någon skylt i området som säger något annat, exempelvis skylt för zonparkering som säger att det är förbjudet att parkera. Sen är det viktigt att ha koll på de lokala trafikföreskrifterna, då dessa kan utgöra undantag för huvudregeln och ange att det är förbjudet att parkera på vissa gator eller sträckor i kommunen.

Jag skulle således råda dig att kolla runt i området för att se om du hittar några skyltar för parkering, samt undersöka vad de lokala föreskrifterna säger om parkering på det område eller den gata du tänkt parkera på. Möjligtvis skulle du kunna ta kontakt med Uppsala kommun och se om de har något svar till dig.

Hoppas detta har besvarat din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare