FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2020

Vad för påföljd kan brotten vållande till kroppsskada samt grovt rattfylleri ge?

Hej, för 1 år sedan körde min kompis bil med 1.36 promille alkohol, tillsammans i bilen var 2 av hans kompisar som också är 20 år men det var även en tjej som de knappt kände som var 13 år, han krockade och alla skadade sig ganska allvarligt men inga bestående skador. Han är nu misstänkt för grovt rattfylleri och vållande till kroppsskada, han erkände direkt. Vad kan han få för påföljd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga handlar om vilken påföljd brotten grovt rattfylleri samt vållande till kroppsskada, kan ge.

Reglerna kring brott samt dess påföljder finns i brottsbalken (BrB). Trafikbrott i Sverige finns särskilt reglerat i lag om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen).

En person som blir dömd till brottet vållande till kroppsskada ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (3 kap. 8 § BrB). En person som döms för grovt rattfylleri ska dömas till fängelse i högst två år (4a§ trafikbrottslagen).

När en person döms för flera brott ska personen dömas till en gemensam påföljd för brotten, om inte något annat är föreskrivet (30 kap. 3 § BrB). Vad din kompis kan få för gemensam påföljd om han skulle dömas för dessa brott är tyvärr omöjligt att säga.

Det finns dock en del särskilda regler för utdömande av påföljd för unga personer. Av det du skriver tolkar jag det som att din kompis som är misstänkt för brotten är 20 år. En person som har fyllt 18 år men inte 21 år så får endast döma till fängelse om det finns särskilda skäl för det, 30 kap. 5 § andra stycket BrB.

Oavsett ålder på den dömde finns det även en del omständigheter som anses vara försvårande som kan leda till ett strängare straff (29 kap. 2 § BrB). Det finns även omständigheter som anses vara förmildrande och kan leda till att ett mildare straff än vad annars skulle ha utdömts, döms ut (29 kap. 3 § BrB).

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Carin ÖstlundRådgivare