FrågaÖVRIGTÖvrigt26/06/2022

Vad finns för lagar som berör enskildas skyldigheter avseende brandskydd och förebyggande av olyckor?

Hej, Har en liten fråga om vad som gäller för egendom i trapphus osv, avseende brandskydd och olyckor? Vad har vi för lagar som berör detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad det finns för regler som berör just enskildas skyldighet att agera för att undvika bränder och olyckor. Regler som rör brandskydd och förebyggande av olyckor kan hittas i Lagen om skydd mot olyckor (LSO)

Enskildas skyldigheter

I andra kapitlet finns regler som berör enskildas skyldigheter att förebygga olyckor. Var och en har en skyldighet att agera om man upptäcker eller får kännedom om en brand eller en olycka som innebär fara för annans liv, hälsa eller miljön (2 kap. 1§ LSO). Man ska då varna dem som är i fara och, om behovet finns, tillkalla hjälp. Skyldigheten gäller inte enbart för olyckor som redan inträffat, utan även bränder och olyckor som befaras inträffa.

Vidare gäller att den som äger eller nyttjar en byggnad eller annan anläggning har en skyldighet att, dels se till att det finns utrustning för att livräddning och för att släcka bränder, men också att förebygga bränder och de skador som kan följa av branden (2 kap. 2§ LSO)

Vidare kan det finnas särskilda regler beroende på vilken situation som avses. Det finns exempelvis regler som påverkar en bostadsrättshavare. En bostadsrättshavare har nämligen en skyldighet att bevara ordning och reda både innanför och utanför huset (7 kap. 9§ Bostadsrättslag). Alltså kan det finnas mängder av regler som påverkar olika personer, beroende på vad man befinner sig i för situation. Vad avser miljön på jobbet så finns exempelvis regler i Arbetsmiljölagen, där arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att förebygga risken för ohälsa eller olycksfall (3 kap. 2§ Arbetsmiljölag)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare