Vad får man göra som fullmaktstagare åt sin förälder?

Vi (jag och mina två bröder) har sålt mammas bostadsrättslägenhet. Jag var God Man för lägenhetsförsäljningen, har nu avsagt mig detta men. Jag har fullmakt för mammas bankkonton. Har skött hennes bankaffärer i många år. Mamma bor på demensboende.

Finns det lagligt utrymme för oss bröder att dela upp pengarna som blev över från lägenhetsförsäjningen? Som ett förskott på kommande arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med fullmakten är inte sällan att bistå i huvudmannens ekonomiska angelägenheter och ta tillvara dennes ekonomiska intressen. En fullmaktstagare har dock inte äganderätt över huvudmannens egendom.Trots sjukdomen, är din mamma ägare av de medel som finns på bankkontot. Det är på så vis inte möjligt för dig att utan ett giltigt samtycke, vilket kan anses vara svårt att få med tanke på hennes sjukdom, dela upp pengarna mellan dig och din bror.

Förskott på arv utgörs av en gåva som en arvlåtare under sin livstid ger en bröstarvinge. En gåva är en frivillig förmögenhetsöverföring som sker på initiativ av egendomens ägare. Genom att själv tillägna sig de medel som influtit efter lägenhetsförsäljning, som tillhör annan, kan du göra dig skyldig till brott i form av trolöshet mot huvudman.

Svaret på din fråga är således nej, det finns inget lagligt utrymme för det du föreslår.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare