Vad får fortkörning för konsekvenser och vad händer vid upprepade fortkörningar?

Hej! Jag har en fråga gällande fortkörning. Jag har haft mitt körkort nu i 10 år och jag har hållit hastighetsbegränsningen väldigt väl. December 2021 råkade jag köra 94 på en 70 väg och blev "blixtrad" vid en fartkamera. Dåligt beslut av mig så det var 24 km för fort och Jag fick böter. Igår kväll råkade jag åka förbi en hastighetskamera och var dimmigt ute så jag missade skylten och blev "blixtrad" jag hann dock se att jag var uppe på 66 km på en 60 väg. Så säg 6-7 km för fort. Kommer jag att klara mig med kanske bara en böteslapp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar frågan som att du tidigare fått böter för fortkörning då du körde 24 km för fort. Du har kört för fort igen, denna gången 6-7 km för fort och undrar vad detta kommer få för konsekvenser.

I mitt svar nedan kommer jag att utgå från Trafikförordningen (TrF) och körkortslagen (KörkL)

Vad händer om man överskrider hastighetsbegränsningen?

Det räknas som fortkörning så fort hastighetsbegränsningen på en väg överskrids. Om det är en 60 väg, räknas det alltså som fortkörning så fort föraren kör i 61 km/h. Vad påföljden blir , det vill säga om man får böter, en varning eller indraget körkort beror på hur mycket för fort föraren har kört samt övriga omständigheter såsom hastighetsbegränsningen på vägen.

I första hand är det penningböter som blir den aktuella påföljden vid fortkörning (14 kap 3 § TrF). Det kan även bli aktuellt med en s.k varning ( 5 kap 9 § KörkL) och återkallning av körkort i fall där fortkörningen inte är av mindre betydelse ( 5 kap 3 § fjärde punkten KörkL).

Det framgår inte direkt av lagen vad som är att anse som fortkörning av mindre betydelse dvs ringa och vad som inte är att anse som ringa fortkörning. Detta är någonting som får utläsas av praxis. Enligt praxis rör det sig om ringa fortkörning då hastighetsöverträdelsen är 1-24 km/h på en sträcka där hastighetsbegränsningen är 40 km/h eller mer. När hastighetsöverträdelsen är mer än 24 km/h är det normalt sett inte ringa.

Eftersom du kör 6-7 km för fort på väg med 60 km/h som hastighetsbegränsning bör det därmed anses som ringa och därför är det sannolikt att böter kommer bli den aktuella påföljden för din fortkörning (14 kap 3 § TrF).

Hur mycket i böter får man vid fortkörning?

Hur mycket böter man får beror på hur mycket för fort föraren kört samt vad det är för hastighetsbegränsning på vägen. Om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller mer som det är i ditt fall så brukar bötesbeloppet bli ungefär 1500 kr när man överskrider hastigheten med 1-10 km/h, detta följer av riktlinjer från åklagarmyndigheten, se här. Det är dock viktigt att poängtera att detta är en ungefärlig indikation på bötesbelopp och det kan skilja sig åt.

Vad finns det för konsekvenser vid upprepade fortkörningar?

Vid upprepade trafikbrott som sker inom en tvåårsperiod kan körkortet i vissa fall återkallas (5 kap 3 § KörkL). När det är fråga om ringa fortkörningar, vilket båda dina fortkörningar bör anses som, är praxis att en varning ges först vid tre ringa fortkörningar. En varning innebär att en hårdare bedömning kommer att göras ifall föraren begår ytterligare brott i trafiken inom en tvåårsperiod från dess att varningen utfärdades. Om trafikbrott begås inom tvåårsperioden är risken väldigt stor för att körkortet kommer att återkallas, du kan läsa mer om det på transportstyrelsens hemsida här

Jag utgår dock från att du inte fick någon varning vid din fortkörning som skedde i December 2021, utan att du endast fick böter. Det är därmed troligt att du denna gången också enbart kommer att få böter och inte en varning eftersom båda fortkörningarna bör anses som ringa. Din första fortkörning var dock på gränsen till att inte anses som ringa och därmed är det inte heller osannolikt att du ändå skulle få en varning. Transportstyrelsen kommer göra en helhetsbedömning där de tar hänsyn till omständigheterna i ditt specifika fall. Det är därmed svårt att säga mer konkret vilka konsekvenser du riskerar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det är något annat du undrar över är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline med en ny fråga.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare