FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/06/2019

​Vad får föräldrar enskilt fatta för beslut vid gemensam vårdnad?

Hej ! Jag har en 14 årig dotter som jag har varannan vecka .

Hennes mamma har sagt att när hon är 15 år så ska hon få hennes del av barnbidraget och då ska hon få betala sina kläder själv , godis , dricka , hårvård , tamponger etc. ( hennes mamma säger att hon ska lära sig hushålla med pengar . Får man göra så ?

Hos mig har hon månadspeng men jag handlar allt annat övrigt .

Jag har hävdat att man inte får göra så till hennes mamma .

Jag hoppas jag har rätt där .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i föräldrabalken.

Ska fatta de stora besluten tillsammans

Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna fatta beslut tillsammans(FB 6:13). Detta gäller dock inte vardagliga beslut, som berör t.ex mat och kläder, utan handlar istället om "stora" beslut som t.ex. barnets skolgång och semestrar utomlands.

Är detta ett stort beslut?

Frågan är då om detta räknas som ett "stort" beslut. Om jag har förstått det rätt så får du en del av barnbidraget och mamman en del av det, sedan vill hon ge sin del av barnbidraget till dottern. Eftersom beslutet handlar om att köpa in vardagliga ting så är min bedömning att det inte räknas som ett "stort" beslut ni båda ska bestämma över.

Barnets bästa är avgörande

Sedan är det värt att nämna att barnets bästa alltid ska komma först, (FB 6:2a). Skulle det vara så att barnet råkar illa ut av någon anledning p.g.a att han eller hon får pengar, kanske för att barnet använder det till dåliga saker, och att vårdnadshavaren inte tar ansvar över detta, så kan det påverka en eventuell vårdnadstvist.

Det var tråkigt att höra att ni föräldrar inte kommer överens i denna fråga och jag beklagar att jag utifrån min bedömning inte kunde ge dig juridiskt "rätt". Jag hoppas i varje fall att du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare